Diari digital del Vallès Oriental i Occidental

Temps ara
Weather Icon
( - )

Mònica de Vega: "No atenem només les necessitats educatives dels nostres alumnes, sinó també les socials"


4 Juny 2024 Redacció: Yaiza Miranda

Imatges: Raquel Duro, Parc Estudi

Població: Granollers


En aquest espai trobareu una entrevista a Mònica i Esther de Vega, membres de l’equip directiu i formadores de Parc Estudi. Aquest centre formatiu d’estètica, perruqueria i estilisme té més de quaranta anys d’història, i va ser fundat per la seva mare, Lina Casassas, en col·laboració amb Agustí Montserrat el 1983, consolidant-se com una empresa familiar que ha sabut adaptar-se i expandir-se al llarg del temps.

Situat en una moderna instal·lació de 1.000 metres quadrats, Parc Estudi no només ha crescut en dimensions, sinó que també ha evolucionat cap a un rol destacat en projectes educatius a escala europea, incloent-hi el programa Erasmus. 

La institució ha superat nombrosos desafiaments, adaptant-se a les exigències del sector i ampliant el seu impacte educatiu a través de diverses iniciatives interculturals i comunitàries, trencant amb les barreres socials que s’han establert vers aquest món.

A través de l’entrevista, les senyores de Vega detallaran no solament la trajectòria de creixement de Parc Estudi, sinó també els principis educatius que guien la seva gestió, marcada per un compromís ferm amb la inclusió, la innovació pedagògica i el suport continu als estudiants. Després de quatre dècades dedicades a la formació professional en els camps de la perruqueria i l’estètica, la seva visió continua enfocada a mantenir l’excel·lència i la responsabilitat social com a pilars fonamentals de la institució.

Per posar paraules en boca de cadascuna d’elles, s’ha fet servir les segles dels seus noms per identificar les seves declaracions; M.V (Mònica de Vega) i E.V (Esther de Vega).

Comencem parlant una mica sobre l’evolució de l’escola durant aquests 40 anys. Com vau començar i com ha evolucionat la vostra passió per aquest àmbit?

E.V: El 1983 va ser un any clau per a nosaltres. La nostra mare, la Lina, es va associar amb un perruquer de Granollers, l’Agustí Montserrat, per fundar l’escola. Jo vaig començar a ajudar en la recepció aquell mateix any. Com que l’any següent ja necessitàvem la titulació oficial, vaig treure’m la titulació oficial per donar classes a l’Escola FP2 d’Imatge Personal

Com va continuar evolucionant l’escola després d’aquest començament?

E.V: Després d’obtenir la llicència en perruqueria, la Mònica va aconseguir la titulació d’FP2 en estètica i llicenciatura d’INEFC, amb especialitat de Salut, i això va ampliar els nostres serveis. Al cap de deu anys, l’Agustí va vendre les seves accions a la Lina, i això va fer que les tres, la Lina, la Mònica i jo, forméssim una societat. Vam passar per tres locals diferents, expandint-nos i adaptant-nos a les necessitats dels cursos

I quins projectes destaquen més en la vostra trajectòria recent?

M.V: Hem establert vincles forts amb la comunitat i col·lectius de Granollers, i hem expandit la nostra influència fins a l’àmbit europeu amb projectes com Erasmus, on intercanviem coneixements i experiències amb altres escoles europees. També estem molt involucrats en projectes d’inclusió i immersió educativa, com l’acollida d’estudiants d’Erasmus nacionals i europeus

Quina és la vostra visió per al futur de l’educació en perruqueria i estètica?

M.V: La nostra visió està centrada en la integració completa de l’educació i la formació professional, des de la base fins a nivells avançats. Això ho inclou tot, des de programes d’inserció per a joves sense l’ESO, fins a certificats professionals i graus superiors. Amb la nova llei d’FP, estem encaminats a oferir pràctiques i un entorn més robust per a la formació dual

Podries descriure els programes educatius que Parc Estudi ofereix als alumnes?

M.V: A Parc Estudi, hem establert diverses iniciatives per fomentar la integració dels nostres alumnes. Per exemple, tenim la unitat d’escolarització compartida per a joves de tercer i quart d’ESO que potser no s’han adaptat bé al sistema educatiu ordinari. A més, implementem projectes com el Programa de Formació i Inserció (PFI) per a joves de 16 anys que no han completat l’ESO, oferint-los formació en perruqueria i estètica juntament amb la part teòrica i pràctica necessària. Oferim també cicles formatius de Grau Mitjà d’Estètica i Bellesa, i de Perruqueria i Cosmètica Capil·lar. Com a Grau Superior, oferim els d’Estètica Integral i Benestar, així com el d’Estilisme i Direcció de Perruqueria, dos cicles superiors molt demanats i amb una inserció del 100% al món laboral

M.V: Un altre aspecte clau és el nostre enfocament en l’aprenentatge servei, que combina l’educació amb el treball comunitari. Per exemple, col·laborem amb L’APAG (Associació Protectora d’Animals de Granollers) on els alumnes ajuden en tasques com la neteja de gàbies, l’alletament de gatets o el passeig de gossos. També participen en la cura dels jardins, tot integrant aquests projectes amb les seves assignatures acadèmiques.

M.V: També oferim programes d’inclusió com la immersió educativa d’Erasmus amb alumnes internacionals, intercanvis de coneixements, i fins i tot competicions com els Catskills, un concurs sorgit del Departament d’Educació on es busca demostrar les habilitats més atenuants en diferent modalitat de perruqueria i estètica del curs acadèmic. L’any passat vam guanyar el de Catalunya PFI en primera posició i el segon en CFGM Perruqueria

Quina importància té l’apropament personal en aquests programes?

E.V: El tracte personal és fonamental. Creiem que l’acolliment i l’apropament als joves, i no tan joves, és essencial. Quan els alumnes arriben a Parc Estudi, els fem sentir com a casa, creant un ambient acollidor on puguin créixer tant personalment com professionalment. 

E.V: Això no només ajuda en la seva educació, sinó que també en la seva integració social i professional, preparant-los per a futures oportunitats laborals i educatives

Com afronteu els reptes educatius i socials actuals?

M.V: El nostre enfocament és holístic i integrador, atenent no només les necessitats educatives sinó també les socials dels nostres estudiants. Això inclou des de projectes d’horticultura i serveis a la comunitat fins a iniciatives de suport emocional i professional.

M.V: Estem compromesos a adaptar-nos i evolucionar per respondre millor als desafiaments del futur, mantenint sempre l’esperança i la determinació per acompanyar-los al llarg de la seva vida a través de l’educació

Parlant de la vostra contribució social, com integreu aquests elements a l’escola?

M.V: Tenim una unitat d’escolarització compartida per a joves de tercer i quart d’ESO que estan desencaixats en el sistema educatiu. Aquests estudiants participen en projectes pràctics com perruqueria i estetica en jardineria, així com treballs amb ABP (aprenentatges basats en projectes), ajudant-los a integrar-se socialment i educativament. També fem formació transversal que ajuda a integrar les matèries curriculars en contextos reals

Com ha afectat el canvi cap a un centre integrat la vostra estratègia educativa?

M.V: Com a centre integrat, ara oferim un itinerari complet des dels inicis de la formació fins a nivells avançats, incloent-hi certificats professionals i pràctiques obligatòries. Això obre més portes als nostres alumnes i facilita una transició més suau cap a la formació avançada i l’ocupabilitat.
Finalment, quants professors i alumnes formen part de la vostra institució actualment?

M.V: Actualment, comptem amb 350 alumnes i uns 30 professors, distribuïts per departaments. Aquest creixement ha estat possible gràcies a la nostra capacitat d’adaptació i innovació contínua en el sector de la formació en perruqueria i estètica.

Quins són els objectius principals del vostre centre de formació i què busqueu aconseguir amb els programes que oferiu?

E.V: La nostra missió principal és oferir una formació de qualitat accessible a tothom, no només als nostres alumnes actuals sinó també a persones aturades i treballadors, de manera gratuïta. Amb això, busquem empoderar a les persones perquè puguin millorar les seves carreres professionals i, al mateix temps, adaptar-nos a les necessitats del mercat laboral.
E.V: A més d’això, vam veure la necessitat de mantenir un vincle amb els nostres exalumnes. Així va néixer la idea de crear una comunitat alumni, un espai on els exalumnes, que ara són professionals, poden mantenir el contacte amb nosaltres i rebre un seguiment professional continuat.

Podríeu detallar una mica més com funciona aquesta comunitat alumni i quins beneficis ofereix als seus membres?

E.V: La nostra comunitat alumni està pensada per ser un suport a llarg termini per als nostres exalumnes. Els membres poden comunicar-se amb nosaltres en qualsevol moment per demanar consells o feedback professional.

E.V: A més, tenen accés preferent i a preus reduïts als nostres cursos de formació contínua. Hem implementat un sistema on reservem una “cadira buida” en cada sessió de formació nova, la qual s’ofereix gratuïtament a un alumne de la comunitat seleccionat per sorteig. Així, garantim que sempre estan actualitzats amb les últimes tendències i tecnologies del sector.

A més de la formació contínua, quins altres serveis proporciona l’escola als seus alumnes i exalumnes?

E.V: Tenim una borsa de treball activa, a través de la qual connectem constantment empreses amb els nostres alumnes i exalumnes. Aquest servei és crucial perquè facilita l’entrada al món laboral i ajuda en la transició de l’educació al treball.

E.V: També organitzem esdeveniments regulars, com el que vam fer pel nostre 40è aniversari, on vam convidar exalumnes perquè compartissin les seves experiències de com han muntat els seus negocis, proporcionant així una plataforma rica en recursos i networking per als alumnes actuals.

Quines estratègies utilitzeu per mantenir-vos al capdavant en l’ensenyament de perruqueria i estètica?

E.V: Ens centrem en la innovació constant dels nostres programes. Cada any, revisem i actualitzem els nostres cursos per assegurar-nos que reflecteixen les últimes tendències i tècniques del sector. Participem en congressos nacionals i internacionals, i col·laborem amb experts reconeguts que poden aportar noves perspectives i coneixements als nostres alumnes. Això ens permet oferir una educació que no només és actual sinó també innovadora i adaptada a les noves tecnologies.

En relació amb els esdeveniments que organitzeu, podríeu explicar més sobre com aquests contribueixen al desenvolupament professional dels vostres alumnes?

E. V: Els nostres esdeveniments estan dissenyats per ser més que simples trobades; són oportunitats d’aprenentatge. Per exemple, durant el nostre 40è aniversari, no només vam celebrar els anys d’existència, sinó que vam crear espais de networking on exalumnes exitosos van compartir els seus camins i consells sobre com navegar i triomfar en el món empresarial. 

E.V: Aquests esdeveniments serveixen com a ponts entre les generacions, facilitant una rica transferència de coneixements i experiències.

Què destacaríeu de Parc Estudi que el diferencia clarament de la resta de centres formatius d’estètica i perruqueria?

M.V: El que realment ens diferencia és el nostre compromís profund amb el desenvolupament integral dels nostres alumnes. No només ens centrem en l’ensenyament tècnic d’alta qualitat, sinó que també invertim en la formació personal i professional continuada dels nostres alumnes i exalumnes. 

M.V: A més, la nostra forta connexió amb la indústria permet als estudiants accedir a oportunitats úniques de treball i pràctiques des del moment que comencen els seus estudis.

M. V: A Parc Estudi, oferim un suport i acompanyament constants. Cada alumne rep una orientació individualitzada i seguiment durant tot el seu recorregut educatiu, facilitant la transició des dels estudis fins a la inserció professional. 

M.V: El fem sortir de la zona de confort i li fem esprémer al màxim les seves capacitats i coneixements perquè doni la màxima qualitat i nivell amb el qual aquell alumne vulgui destacar. Disposem d’un equip de mentors i consellers que s’encarreguen de proporcionar consells, resoldre dubtes i ajudar a superar els reptes que sorgeixen durant i després dels estudis. 

M.V: Aquest suport es continua oferint fins i tot després de la graduació a través de la nostra comunitat alumni, que manté els exalumnes connectats amb recursos, formació contínua i oportunitats de networking.

E.V: També som pioners a incorporar les últimes tendències i tecnologies en el nostre currículum, garantint que els alumnes estiguin sempre a l’avantguarda del seu camp. La comunitat alumni que hem creat proporciona una xarxa de suport durador que ajuda als nostres estudiants a no sentir-se mai sols en la seva trajectòria professional. 

E.V: Així doncs, més que un centre formatiu, Parc Estudi és un soci en el creixement personal i professional dels nostres alumnes.

Creieu que encara hi ha estereotips vers el món de la perruqueria i l’estètica cap a un enfocament no considerat com a professional? I si és així, com els afronteu?

MV: Sí, encara existeixen aquests estereotips, però cada vegada menys. Som trencadors en aquest aspecte. A vegades, la gent pot pensar que no és un camp professional fins que veuen de primera mà el rigor i la dedicació que requereix. Per exemple, en un màster d’assessoria d’imatge, malgrat tenir carreres universitàries i jo mateixa sent Dra en Educació, Societat Qualitat de Vida, per la UDL (Universidad de Lleida), inicialment vam ser subestimades. 

M.V: No obstant això, vam poder canviar aquesta percepció mostrant la profunditat del nostre coneixement i la importància de dignificar qualsevol professió, sigui la que sigui. És essencial creure en el que fas i presentar-ho amb orgull i professionalitat.

Finalment, quin consell donaríeu als nous alumnes que s’incorporen a Parc Estudi?

M.V: El meu consell per als alumnes és que s’apropin a aquest camp amb passió i compromís. Aquí, a Parc Estudi, no només aprenen un ofici, sinó que els preparem per ser professionals competents que poden navegar i adaptar-se a qualsevol entorn. Dir als estudiants que s’apropin amb la ment oberta, preparats per aprendre no només tècniques, sinó també com afrontar els reptes que venen amb aquesta carrera. 

M.V: Aquí, els donem les eines per volar ben alt, sempre dins d’un marc de compromís i excel·lència professional.

En tot aquest procès, el Departament d’Educació de la Generalitat va distingir el centre de formació ‘Parc Estudi’ amb un premi a la qualitat i la millora educativa. La Mònica, l’Esther i la Lina, van rebre el diploma en mans del conseller d’Educació, Josep Barcalló, que va destacar la innovació i millora del centre “per apostar per l’avenç metodològic i funcional”.


Guia comercial del Vallès