Diari digital del Vallès Oriental i Occidental

Temps ara
Weather Icon
( - )

Les 24 hores de resistència en ciclomotors esdevenen un dels actes més representatius i emblemàtics de l’esport del motor a Catalunya

11 Octubre 2022 Redacció: Yaiza Miranda

Imatges: Cedides

Població: Lliçà d'Amunt



Les noves millores de seguretat del circuit, juntament amb l’oferta lúdica i el gran nivell de competitivitat dels pilots que ha fet que l’edició de 2022 sigui un punt d’inflexió

Les 24 Hores de Resistència en Ciclomotors de la Vall del Tenes, conegudes també com a 24 Hores de la Vall del Tenes o 24 Hores de Lliçà d’Amunt, són una cursa de Resistència Tot Terreny, l’única d’aquesta disciplina destinada a ciclomotors que se celebra a la península Ibèrica. La prova es disputa anualment d’ençà que es va començar a organitzar per allà el 1979 a Lliçà d’Amunt. L’entitat que l’organitza actualment és el Grup 24 Hores, presidit per Francesc Padró.

En les festes municipals de Lliçà, és ja una tradició les carreres de ciclomotors. Carreras de vespinos, simples automàtiques i des de fa uns anys motors amb canvi de marxes. Existeix una gran afició a aquesta mena de competició havent-hi un campionat de vespinos i un altre de ciclomotors en general. Resistències de 3, 4 i fins i tot 8 hores. Però la gran festa, la competició que aglutina a totes les altres és des de fa ni més ni menys que 32 anys, les 24 hores.

L’esdeveniment té lloc a començaments de setembre al Circuit del Pinar de la Riera -un traçat estret, amb molta pols i molt exigent, i tradicionalment aplega centenars de participants i amb una assistència i un públic que ultrapassa, sovint, els 30.000 espectadors. Tot això fa que les 24 Hores de Lliçà siguin considerades un clàssic de l’esport del motor i la prova de resistència en ciclomotors per excel·lència referent a Catalunya.

La cursa

Tot i que la majoria dels participants són amateurs i es financen la cursa amb els seus propis mitjans, n’hi ha d’alguns que compten amb el suport d’algun patrocinador (per exemple, el fabricant Yasuni cedeix tubs d’escapament a determinats equips, altres proveïdors aporten roba, calçat, etc.).

Actualment, segons les dades proporcionades, l’organització disposa d’un pressupost aproximat de 70.000 euros i compta amb el patrocini de diferents empreses a banda del de L’Ajuntament de Lliçà d’Amunt que és qui els hi dona suport des dels inicis de la cursa. Darrerament, donat el seu gran aplec nacional i internacional, també hi col·labora àmpliament el Circuit de Catalunya i també s’hi ha implicat una mica la Federació Catalana de Motociclisme.

Durant el cap de setmana de la cursa, s’organitzen també diferents activitats que compten amb la participació de tot el poble: exhibició de motos infantils al mateix circuit, campionats de futbolí, exhibició de trial, una festa Flaix a partir de la mitjanit i vistes aèries des d’un globus aerostàtic.

Reglament

Un equip que participi a les 24 Hores de Lliçà d’Amunt ha d’estar integrat per tres pilots, dos mecànics i un o dos cronometradors. Normalment, l’estratègia dels equips és que el seu pilot més ràpid surt el primer i, per tant, és qui realitza la tanda d’entrenaments. La sessió cronometrada consisteix en una volta llançada i individual: la motocicleta surt en parat i amb el pilot a terra.

Quan el rellotge comença a posar-se en marxa el pilot ha de pujar a la moto i donar gas. L’estil de la graella de la sortida és tipus 24 Hores de Le Mans, en què els pilots se situen a un costat de la pista i han de córrer cap a les motos, situades a l’altre costat, al moment de la sortida.

Els relleus s’efectuen generalment cada hora. Els equips poden arribar a gastar fins a 3.000 euros aproximadament i consumeixen prop de 250 litres de benzina.

Categories

La prova està estructurada en tres grups: el Grup 2, on s’integren els ciclomotors refrigerats per aire i sense canvi de marxes, el Grup 3, refrigerats per aigua i sense canvi de marxes, i el Grup 4, amb canvi de marxes.

  • Grup 2: Motors automàtics de dos temps, refrigerats per aire i de no més de 50 cc. Amb la resta de preparació lliure.
  • Grup 3: Motors automàtics de dos temps, refrigerats per aigua i de no més de 50 cc. Amb la resta de preparació lliure.
  • PromoCup-2T: Motors amb canvi de marxes de dos temps i no més de 74 cc. Amb el repte de la preparació lliure.
  • PromoCup-4T: Motors amb canvi de marxes de quatre temps i no més de 125 cc. Respectant d’origen la refrigeració, el xassís i els càrters. Sent la resta de la preparació lliure.
  • GreenCup: Motocicletes elèctriques homologades pel ministeri d’indústria en la categoria A1. Previ contacte amb l’organització

Edició d’enguany

La 42a edició de les 24 Hores va comptar amb la participació de 37 equips, dels quals se’n pot destacar una gran competitivitat de pilots, equips clàssics i equips internacionals que arriben a Lliçà d’Amunt amb la idea de vèncer aquesta històrica cursa.

Quant a la competició, la carrera va estar marcada per un duel entre l’equip #1 Motos Chesca – Pastisseria Turón i el dorsal #43 Congost Plàstics. Finalment, va ser l’equip de Congost Plàstics qui es va fer amb la victòria i va alçar el títol de campió en emportar-se el triomf per tan sols una volta d’avantatge. Rubén Luengo, per tant, iguala a Oriol Mena amb cinc victòries en la competició.

PuntVallès: Diari Digital Comarcal del Vallès - Notícies d'última hora del Vallès Oriental i Occidental


Etiquetes relacionades:

lliçà d'amunt

Guia comercial del Vallès