Diari digital del Vallès Oriental i Occidental

Temps ara
Weather Icon
( - )

Segueix viva la causa judicial a l'Audiència de Barcelona sobre l'accident ferroviari de Vacarisses del 2018

15 Novembre 2020 Redacció: Andrea Rodríguez

Població: Terrassa



L'accident ferroviari de Vacarisses compleix el proper 20 de novembre dos anys i la causa judicial encara està viva a l'Audiència de Barcelona. El jutjat de Terrasa el qual va investiga el cas, va decidir arxivar-ho el passat mes d'abril, però la fam´lia de l'única víctima mortal - va haver-hi més de mig centenar de ferits- hi ha recorregut davant les "evidències de negligència" per part d'Adif que revela un informe del Ministeri de Foment ha fet públic el mes de maig i apunta a deficiències en el manteniment de la infraestructura. Paola, la germana de Luigi Picardo, lamenta en les declaracions a l'ACN que no se'ls doni "l'opció d'anar a judici" i que es pretengui tancar el cas en fals. 

Luigi Picardo va ser un dels passatgers que el passat 20 de novembre de 2018 va agafar un tren a primera hora del matí per anar a treballar. Va pujar a Castellbell i el Vilar (Bages) cap a les sis del matí i a un quart de set va ser quan, sortint de Vacarisses, el tren va xocar contra unes rotes que havien caigut a les vies degut a les intenses pluges dels dies previs a l'accident. El tren va descarrilar. En les sacsejades del comboi, les portes d'un dels vagons es van obrir i tancar repetidament, i Picardo va sortir disparat a l'exterior, amb la mala sort que va picar contra una estructura de formigó. L'impacte va ser mortal. A part, l'accident que va haver va produir sis ferits greus i 46 ferits lleus. 

Més enllà de la meteorologia que envolta la tragèdia, el debat jurídic és si Adif feia el manteniment adequat per minimitzar el risc en un punt negre de la xarxa, la qua també va patir descarrilaments el 2009 i el 2011. La família ho tenia clar: "Hi ha nformes i moltes evidències. Hi ha neglicència i falta de manteniment", remarca la germana de la víctima. A finals d'abril d'aquest 2020, un any i mig després de l'accident i en plena pandèmia del covid-19, el jutjat de Terrassa que investigava l'accident va arxivar la causa, assegurant que Adif no tenia cap responsabilitat. Aleshores, la jutgessa va concloure que l'acumulació d'aigua per les pluges caigudes va ser el que va originar el despreniment de terra. També, el mur de contenció situat als peus de les vies "era adequat pel moment i finalitat que es va projectar" i "no representava ni deficències greus estructurals visibles, ni va ser descuidat en les diferents vigilàncies possibles, ni tampoc presentava símptomes externs del col·lapse que posteriorment va patir i va causar el sinistre". 

La família de Picardo demana que el cas es reobri i "que es faci justícia". Paola Picardo, la germana de la víctima, no vol que es quedi com un accdent "fortuït" que no es va poder evitar. "No és cert i cal que es prenguin mesures perquè no torni a passar". "És trist que quedi com un accident en el que afortunadament només va haver-hi una víctima mortal", lamenta. Els familiar de la víctima s'aferren a un nou informe de la Comissió d'Investigacions d'Accidents Ferroviaris (CIAF), del Ministeri de Foment, que en la versió provisional redactada el passat mes de maig apunta a algunes deficiències i incomplients de la llei del sector ferroviari, com és la falta de manteniment o els forats en el mur de contenció de la via del tren. Els enginyers, en aquest cas, conclouen que el descarrilament es va produir per diverses causes provocades per "errors" en la infraestructura, com el desbordament d'una reixenta on anaven a parar aigües procedents de dues vessants de l'autovia C-58, que passa just al costat, així com deficiències en el manteniment i la inspecció dels terrenys adjacents a la via. "És evident que hi havia coses que no s'havien fet bé i no esperàvem que no se'ns donés peu a anar a judici. És un gerro d'aigua freda del que encara intentem ressituar-nos", comenta Paola Picardo, la qual mostra la poca confiança que té en el tràmit engegat a l'Audiència. "És un tràmit que hem de fer", assumeix.

Quan la família Picardo va anar a l'Audiència, després que la magistrada de Terrassa rebutgés el seu primer recurs, van poder finalment aportar el darrer informe del Ministeri de Foment, mentre que les famílies dels passatgers ferits van anar arribar a diferents acord d'indemnitzacions amb l'asseguradora d'Adif i han retirat l'acusació. Ara mateix només està el recurs de la fam´lia de l'únic mort, el qual volen que es despurin responsabilitats pensals als repsonsables del manteniment de la infraestructura. La ferida està encara oberta, tant per l'àmbit judicial com pel personal. "Vaig trigar un any a tornar a pujar a un tren i és una cosa que evito."

Arxius de so adjunts:

PuntVallès: Diari Digital Comarcal del Vallès - Notícies d'última hora del Vallès Oriental i Occidental


Etiquetes relacionades:

terrassa vacarisses

Guia comercial del Vallès