Granollers
19 Maig 2021 Redacció: Andrea Rodríguez
Població: Caldes de Montbui
El passat 13 d'abril es van donar a conèixer els resultats de l'estudi "Applying Mentoring", sobre els efectes de la mentoria social per a les persones migrades i refugiades. En aquest estudi, dut a terme per investigadors de cinc universitats de l'Estat espanyol i liderat per la Universitat de Girona, hi van participar diversos projectes de mentoria, entre els quals el projecte de Mentoria de Caldes de Montbui.
L'estudi ha analitzat l'impacte de la mentoria en tres grups claus: l'adolescència d'origen migrant, el jovent no acompanyat i les persones adultes sol·licitants d'asil. En tots els casos, la investigació demostra que les persones mentores ofereixen un recolzament molt rellevant en els moments de transició que viuen les persones mentorades, que suposen un risc important per a la seva salut mental.
En termes generals, la recerca conclou que els projectes de mentoria analitzats afavoreixen la inclusió social de les persones migrades i refugiades, tot complementant el recolzament formal i administratiu dels centres educatius, els serveis socials i les entitats d'acollida.
L'estudi demostra en el cas d'adolescents migrats es veu que tenen millor rendiment escolar si estan mentorats. Alguns aspectes en què es concreta que la millora és que l'aprenentatge de la llengua és dues vegades millor quan compten amb el suport d'una persona mentora i que redueixen a la meitat el temps d'estada a les aules d'acollida. El professorat també constata que aquests joves participen fins a tres vegades més activament a les classes, perquè tenen més seguretat i confiança.
La investigació conclou, d'altra banda, que les persones voluntàries que exerceixen de mentores també es beneficien d'aquestes relacions. S'ha pogut constatar com el voluntariat té la possibilitat de contribuir de manera pràctica a un bé social. A més, destaca el fet d'haver de posar en pràctica l'empatia, saber escoltar l'altre, conèixer una altra realitat cultural i tenir el difícil repte d'oferir suport a una altra persona o persones evitant caure en el paternalisme.
Els mentors i mentores també han conegut realitat allunyades de la seva pròpia quotidianitat, a les quals no haguessin pogut accedir d'una altra manera, i també un enriquiment personal i superació de reptes propis. Destaquen que la relació de mentoria els ha permès adonar-se dels privilegis que implica formar part del col·lectiu cultural majoritari d'un entorn concret, així com obtenir recursos per a contrarestar discursos xenòfobs, d'odi o racisme amb experiències concretes.
La Mentoria ha demostrat la seva efectivitat en altres municipis i països en la millora de les habilitats socials i cognitives, el benestar emocional i el desenvolupament d'una identitat positiva. Millors resultats acadèmics, millors relacions amb altres adults entre els joves que han tingut una relació d'una certa durada amb un mentor, en són alguns dels resultats observats.
La mentoria social és una eina d'intervenció social que promou la construcció de relacions entre persones que voluntàriament s'ofereixen per a proporcionar suport a altres persones que es trobe en una situació de vulnerabilitat. Aquesta relació ve sempre motivada i supervisada per una persona professional.
Els objectius del projecte són prevenir l'aïllament i el risc d'exclusió social dels infants i joves estrangers acabats d'arribar, ajudar-los a conèixer millor el poble i a aprendre català, ajudar-los a desenvolupar el seu potencial i afavorir la seva inclusió cultural, social i lingüística.
El projecte Mentoria, impulsat per l'Ajuntament de Caldes de Montbui en col·laboració amb Caldes Solidària, és una eina d'acollida i de prevenció adreçada als infants i joves nouvinguts que acaben de ser reagrupats. Els mentorns els fan un acompanyament, d'una durada mínima d'un any, per ajudar-los en les seves necessitats, a conèixer millor el poble, i ser un referent per a ells; els ajuden a desenvolupar el seu potencial i així afavoreixen la seva inclusió cultural, social i lingüística.
El projecte Mentoria a Caldes es va iniciar l'any 2014. Durant aquests anys hi ha hagut 64 parelles de Mentoria, amb infants i joves arribats de 15 països. Actualment hi ha 18 parelles actives amb infants i joves d'entre 9 i 19 anys, procedents de 9 països (Paraguai, Colòmbia, Marroc, Xina, Armènia, Mali, Guatemala, Pakistan i Honduras).
El curs 2020/21, tot i la pandèmia, s'ha continuat amb el projecte, combinant les trobades virtuals i les presencials.
Etiquetes relacionades:
caldes de montbuiGranollers
Les Franqueses del Vallès
Mollet del Vallès
Granollers
Els dies 17, 18 i 19 de maig, el centre històric de Sabadell es transformarà en un escenari medieval gràcies a la celebració de la Fira Medieval 2024, un esdeveniment organitzat per l'associació Amics de Medievàlia que promet transportar els visitants a
Les Terres de l'Ebre, situades al sud-est de Catalunya, conformen un territori singular marcat per la confluència de cultures i tradicions. Banyades pel riu Ebre, que vertebra la regió i li dona nom, les Terres de l'Ebre es presenten com
Cardedeu es vesteix de gala per acollir una de les seves celebracions més emblemàtiques: la Fira de Sant Isidre. Del 17 al 20 de maig de 2024, aquesta localitat catalana espera rebre més de 20.000 visitants en una mostra que
Terrassa es transforma en un viatge al passat amb la seva emblemàtica Fira Modernista, que aquest any es celebrarà els dies 10, 11 i 12 de maig, consolidant-se com un homenatge vibrant a l'era d'or industrial de la ciutat. Convidant locals i
Pel·lícules infantils en català a Netflix, Disney+, HBO MAX i FILMINCAT Des de puntvalles.com volem facilitar el cinema en català. Teniu dificultats per trobar pel·lícules infantils i d'animació en llengua catalana? T'ajudem a posar-t'ho fàcil amb aquest recull de pel·lícules de dibuixos
Les flors i les plantes han acompanyat l'ésser humà al llarg de la seva història, no només com a elements decoratius, sinó també com a símbols significatius en diverses situacions de la vida. Poden expressar una àmplia gamma d'emocions i